Als onderdeel van de Metalektro-imagocampagne ‘Belang van de sector’ is het jongerenplatform Dukteep gelanceerd: een creatief en energiek tech-kanaal dat jongeren op een aansprekende, frisse, creatieve manier laat kennismaken met de veelzijdigheid en waarde van techniek. Met als helder doel: jongeren enthousiasmeren voor een technische opleiding én een loopbaan in de techniek. Want de noodzaak is groot!
Structurele én groeiende tekorten
De cijfers spreken boekdelen:
-
- In 2025 is het aantal aanmeldingen voor technische hbo-opleidingen met ruim 8% gedaald; de grootste daling in jaren.
- Ook universiteiten zien een forse terugloop.
- In 2024 waren er in Nederland meer dan 60.000 onvervulde technische vacatures.
- Prognoses laten zien dat er de komende vijf jaar maar liefst 121.000 nieuwe technisch geschoolde vakmensen nodig zijn.
Uit onderzoek blijkt dat zes op de tien jongeren techniek interessant vinden en graag leren door te doen. Toch ziet slechts een derde zichzelf later in deze sector werken. Daar wil Dukteep verandering in brengen.
Jongeren activeren met Dukteep
Dukteep is een jongerencampagne vóór en dóór jongeren. Vanuit het Dukteep Clubhuis brengen vier jonge contentcreators, iedere week, techniek tot leven met challenges, experimenten en inspirerende video’s op YouTube en TikTok. De naam Dukteep is een knipoog naar ducttape, dat net als techniek onmisbaar, handig en multi-inzetbaar is.
Doe mee! Help techniek zichtbaar maken!
Techniek = toekomst and toekomst = jongeren. Daarom roepen we iedereen in ons netwerk op om Dukteep te helpen verspreiden:
-
- Deel de YouTube-kanalen and TikTok-video’s in je eigen netwerk
- Enthousiasmeer jongeren in jouw omgeving
- Breng scholen, ouders, bedrijven en collega’s op de hoogte
🧡 De sleutel naar sociaaleconomisch succes ligt in de handen van technisch talent. Door de technieksector te versterken, bouwen we aan een toekomstbestendige samenleving. Dat is in het belang van ons allemaal.